Igienizarea implantelor dentare

Igiena orala reprezintă factorul esenţial de care depinde durata de viaţă şi succesul postoperator al unui implant dentar. Apariţia unor probleme ca: sângerare la periaj, durere, miros neplăcut, tumefacţie, senzaţie de mobilitate, pot fi prevenite prin prezentarea regulată la medic o dată la 4-6 luni pentru control şi igienizare completă.

Inflamaţia, odată apărută, evoluează rapid la nivelul implantului, de aceea trebuie prevenită sau tratată imediat.

Apariţia plăcii bacteriene, ca urmare a unei igiene deficitare, determină mai intâi inflamaţia la nivelul gingiei în dreptul implantului, superficial, care apoi se propagă în profunzime, creându-se un cerc vicios, favorizând acumularea şi mai mare de placă bacteriană. Inflamaţia nu se va opri la acest nivel, dacă nu se intervine imediat, ci va migra spre osul-suport al implantului, determinând distrucţii osoase profunde, ce culminează cu respingerea implantului. De aceea, este foarte importantă igienizarea, iar, dacă înainte de implant consideraţi că aveaţi o igienă bună, acum trebuie să ajungeţi la o curaţare aproape perfectă a cavităţii bucale, sub îndrumarea şi constanta verificare a medicului dentist.

Igienizarea implanturilor se realizează prin:

1. Periajul
  2. Aţa dentară
  3. Clătirile cu apă de gură
  4. Spălarea protezei

1.Periajul implanturilorPeriajul interdentar - periuta interdentara

Implanturile trebuie igienizate după fiecare masă sau de două ori pe zi, dimineaţa şi seara, deoarece cu cât se acumulează mai multe resturi alimentare pe bonturile implantare cu atat mai dificilă va fi curăţarea lor. Se folosesc perii dentare mici cu perii moi (soft) cu axul metalic învelit în material plastic,  pentru a evita iritarea gingiilor şi zgârierea implanturilor.

Periuţele interdentare sau cele cu vârful conic (end-tufted) pot fi folosite deasemenea pentru igienizare. Pentru persoanele cu dexteritate redusă se poate folosi peria electrică.

Periajul se realizează circular, cu periuta înclinată la 45° faţă de planul dinţilor (tehnica BASS) pe toate suprafeţele implanturilor (faţă, spate, stânga şi dreapta spaţiul dintre dinţi şi implanturi), pe bontul implantar şi ţesuturile din jurul implanturilor. Pentru periaj se poate folosi orice pastă de dinţi dar nu este recomandată o pastă de dinţi abrazivă care ar putea zgâria implanturile. Este necesar să fie periate şi limba, gingiile şi palatul (20 % dintre bacteriile cavităţii orale se găsesc la acest nivel).

Tehninca de periaj Bass

2. Utilizarea aţei dentare

Există mai multe tipuri de aţă dentară: subţire, groasă, cu sau fără ceară. Aţa dentară cu ceară alunecă mai bine peste suprafeţele dentare şi nu traumatizează gingia, dacă tehnica utilizată este corectă. De asemenea există aţă dentară care este impregnată cu mentă sau fluorizi. Aţa dentară groasă este concepută pentru a avea acces în zonele pe care periuţa de dinţi nu le poate curăţa. Firul de måtase acţionat cu blândeţe este folosit pentru curăţarea bontului transmucozal, plasat subgingival. Utiliyarea atei dentare

Deşi la început va părea mai dificil, după câteva utilizări, veţi căpăta dexteritate şi curăţarea va dura de la 10 minute la 2 minute !

1. Este nevoie de o bucată de 30-40cm lungime
  2. Capetele se infăşoară în jurul degetelor mijlocii, se lasă o porţiune liberă de 5 cm, care se manevrează cu primele 2 degete ale fiecărei mâini
  3. Aţa trebuie să fie întinsă când se introduce cu atenţie între dinţi, cu mişcări dinspre interior spre exterior, fără a traumatiza gingia
  4. Dupa ce se trece de punctul de contact dintre dinţi, se curăţă în sens vertical feţele vecine ale dinţilor
  5. Se repetă pentru fiecare spaţiu dintre dinţi, iar după fiecare utilizare se înfăşoară pe un deget şi se desfăşoară de pe celălalt, astfel ca de fiecare dată să fie folosită o altă porţiune de aţă de lungime constantă
  6. Există suporturi speciale pentru aţă care o fac mai uşor de utilizat
  7. Aţa dentară este de unică folosinţă.

3. Clătirile bucale

Clătitea cu apă de gură şi duşul bucal (indispensabil persoanelor cu implanturi) se  face pentru completarea periajului şi a folosirii aţei dentare neputându-le înlocui pe acestea din urmă. Apa de gură asigură îndepărtarea resturilor alimentare din spaţiile în care periuţa şi aţa dentară nu au putut ajunge. şi asigură în acelaşi timp controlul plăcii bacteriene. Apa de gură nediluată (Ossidenta, Corsodyl, Hexoral, Plakout, Parodontax etc.) se utilizează pentru clătirea gurii  timp de un minut, de două ori pe zi (dimineaţa şi seara) după periaj. După clătire nu se consumă alimente şi nu se beau lichide timp de 30 minute.

Utiliyarea dusului bucal

Dusul bucal se poate utiliza pentru curăţarea suprafeţelor neglijate : bontul implantului în zona linguală şi suprafaţa gingivală a suprastructurii protetice.

4. Spălarea protezei

Proteza trebuie controlată atât pe partea interioară cât şi pe cea exterioară. Curăţarea protezei este foarte importantă şi se poate face cu periuţă de dinţi sau o perie de unghii şi  pulbere de bicarbonat de sodiu alimentar. Spălarea zilnică a protezei cu apa în care se dizolvă o tabletă (Corega, Protefix) elimină mirosul neplăcut, îndepărtează bacteriile şi curăţă proteza.

Proteza trebuie îndepărtată în fiecare noapte pentru a permite gingiilor să intre în repaus. Dacă se doreşte purtarea protezei pe timpul noptii, este necesar ca aceasta să fie îndepartată pe parcursul zilei cât mai des posibil pentru igienizare.

Intâlnirile periodice cu medicul dentist sunt necesare deoarece acesta va verifica dacă:

• Vă păstraţi implanturile şi proteza curate;
  • Gingiile şi osul sunt sănătoase;
  • Proteza este corect adaptată;
  • Vizitati-vă medicul dentist cel puţin o dată la 6 luni