5 lucruri putin cunoscute despre rezectia apicala

SOLICITA O PROGRAMARE ONLINE SAU SUNA LA: 0749047514

Poate ati fost pus in situatia de a merge la medicul stomatolog din cauza unui disconfort sau a unei dureri la un dinte si vi s-a spus ca dintele are infectie la capatul radacinii si ca trebuie sa faceti rezectie apicala.

Ce trebuie sa stiti? Rezectia apicala este operatia prin care se taie si se indeparteaza capatul radacinii dintelui impreuna cu infectia inconjuratoare, urmata de sigilarea canalului radicular.

Motivul pentru care aceasta interventie are o rata de succes scazuta pe termen lung este deoarece, de cele mai multe ori, nu se îndeparteaza adevarata cauza a problemei. Infectia este determinata de microbii din canalul radicular. Nervul dintelui fiind mort se suprainfecteaza si duce la diseminarea infectiei si la nivelul osului. In acest caz se indica tratamentul endodontic.

before after 36 S logo.jpg

Sunt cazuri in care dintele are deja tratamentul facut, dar acesta este necorespunzator (microbii nu au fost eliminati complet din canal) sau a fost corespunzator la un moment dat, dar din cauza igienei necorespunzatoare, dintele s-a recariat sub plomba / coroana și caria a ajuns pana la tratamentul de canal, reinfectand-ul. In acest caz se recomanda retratamentul endodontic.

Before after 46 S logo.jpg

Iata si motivele pentru care tot timpul prima optiune de tratament trebuie sa fie tratamentul / retratamentul endodontic facut cu magnificatie, sub izolare cu diga si prin condensarea verticala la cald a gutapercii.

1. Tratamentele endodontice facute cu magnificatie au o rata de succes foarte mare, in aproximativ 95% din cazuri fiind singurul tratament necesar pentru vindecarea infectiei de la nivelul osului.

2. Rezectia apicala presupune in multe cazuri sacrificiu osos pentru a putea ajunge la procesul infectios (daca infectia este situata in interiorul osului medicul chirurg trebuie sa îndeparteze si din osul sanatos pentru a ajunge la ea sa o îndeparteze). Din aceasta cauza, vindecarea ososa va fi deficitara (sunt cazuri in care osul nu se mai vindeca niciodata complet). Daca se folosesc materiale de aditie osoasa, atunci defectul se vindeca, dar acestea pot masca o eventuala recidiva a infectiei pe radiografie.

3. Recuperarea pacientului dupa o operatie este mai grea decât dupa un tratament de canal.

4. Daca dintele are o coroana sau o plomba cu carie secundara, rezectia apicala nu ajuta la nimic, deoarece caria continua sa evolueze și dintele se va pierde oricum. Trebuie îndepartata plomba/ coroana, curatata caria si facut sau refacut tratamentul de canal (in functie de caz). Ulterior dintele se poate restaura din nou.

5. Sunt in schimb si cazuri in care imaginea radiologica este de fapt corespunzatoare unui chist care nu a fost determinat neaparat de infectia dentara, ci doar înrautatit de aceasta. Acestea primesc indicatie de interventie chirurgicala (chiuretaj periapical sau rezectie apicala -in functie de caz), dar numai dupa tratarea corespunzatoare a dintilor implicati. De aceea aceste cazuri cu infectii mari necesita supraveghere de lunga durata, pentru a urmari vindecarea osoasa.

Pentru articol.jpg